Co-teaching

Co-teaching er en rammesætning af inkluderende læringsmiljøer, hvori to fagprofessionelle sammen rammesætter undervisningens indhold og efterfølgende evalueres indsatsen med henblik på at fagpersonerne får erfaringer og redskaber til at arbejde videre med i det inkluderende læringsmiljø.

Der er forskellige former for co-teaching, og Brattingsborgskolen SDI har gennem det sidste år, arbejdet med alle formerne, sammen med interne og eksterne vejledere, som samtidig har fået uddannelse indenfor co-teaching. Skolen har ambitioner om at fortsætte arbejdet som en naturlig del af praksis, hvor alle teams på skolen indgår i co-teaching forløb henover skoleåret.

Co-teachingens seks former:

En underviser og en der assisterer

Én står for undervisningen, den anden går rundt og hjælper individuelt og understøtter læring.

Her kan børn som har lært indholdet også assistere andre børn.

En underviser og en der observerer

Én underviser, én observerer med et aftalt fokus – med henblik på at kunne udvikle undervisningen. Her har vi observationsfokus på det der lykkes det som virker. Denne observationsform kan også anvendes, hvor børn observere det som lykkes.

Stationsundervisning.

Der oprettes stationer med forskellige aktiviteter, de deltagende personaler deltager i en station hver, imens andre stationer er uden underviser. Børnene cirkulerer mellem stationerne. Indholdet af stationerne aftales forud og det er her vigtigt at stationerne hvor der ikke er personale, er tilrettelagt således at børnene kan lykkes med læringsindholdet for stationen.

Parallel undervisning.

Teamet forbereder instruktionen sammen, men i selve undervisningen deles klassen imellem personalerne. Der undervises i det samme klasseværelse og med alle børn som deltagere.

Alternativ undervisning.

Klassen deles grupper, f.eks. en lille og en stor. De får en fælles gennemgang og derefter får den lille gruppe yderligere instruktion ift. det klassen arbejder med som den lille gruppe også skal arbejde med – det kan være forberedende, repeterende eller supplerende læringsindhold.

Team undervisning

Begge personaler undervisere supplerende med hinanden i klasselokalet. Der er tilrettelagt og koordineret forud for undervisningen, således at begge personaler ved hvad de skal have forberedt og hvad de skal foretage sig undervejs i undervisningen.