Om undervisning

En bygning – mange læringsrum

Vi har en skøn lille skole, som vi ønsker at bruge alle kvadratmeter af, når jeres børn er her. Det betyder at vi vil tænke SFO og skole mere sammen i bygningerne. Vi vil derfor indrette lokalerne anderledes, så de både understøtter læring og fritidspædagogik. Det betyder også, at jeres børn dermed har lokaler de kan blive i fra skoledagens start, til de går hjem fra SFO, men at der også vil være lokaler, børnene kan gå til, når der skal arbejdes med værksteder (musik, krea-fag, håndværk og design, naturfag mv.). Vi tror på, at vi på den måde har gang i flere lokaler både i skole- og i SFOtid, og at det giver både tryghed og kreativ glæde.

Holddeling

Holddeling indebærer, at en eller flere klasser opdeles i mindre hold. Holdene vil ofte være faste i forbindelse med et forløb, hvorefter der vil dannes nye hold til det næste forløb, men holdene kan også skifte oftere alt afhængig af lærernes planlægning.

Vi har et stærkt fællesskab på Brattingsborgskolen, og det er en af vores fire værdier. Vi ønsker at bruge holddeling til at styrke dette fællesskab på tværs af klasserne. Det er både i forhold til sociale relationer og i forhold til børnenes faglige niveau. Vi kan, ved at holddele klasserne, styrke venskaber, men også målrette den differentierede undervisning mere direkte mod jeres børns faglige kompetencer. Der vil fortsat være mange timer, hvor børnene er sammen klassevis, og vi tænker at kombinationen giver børnene merværdi i forhold til deres læring og trivsel.

Vi har holddeling mellem 0-1.klasse, 2-3.klasse samt 4-6.klasse. Her tages der afsæt i co-teaching, hvor de fagprofessionelle udvikler nye læringsmiljøer og deltagelsesmuligheder for børnene, som rækker ud over selve undervisningssituationen. Det handler altså om at give børnene de bedste vilkår for læring, men også for at få øje på fællesskaber på tværs af klasserne. Det betyder også, at lærerne og pædagogerne vil arbejde mere på tværs af klasserne.

Fagdage

Fagdage er tænkt som dage med faglig fordybelse. Vi kender det fra projekter, emneuger, temadage osv. Det er dage, hvor klokken ikke definerer læringen, men hvor vi i stedet kan arbejde med et fagligt eller socialt indhold, fra det tidspunkt hvor klokken ringer ind, til den igen ringer ud på eftermiddagen. Det giver en anden form for læring, hvor man kan arbejde grundigt med et emne, en tematik eller en praktisk læring. Det er målet med disse dage, at man kan fordybe sig i noget og arbejde med det hele dagen. Det tror vi også på giver børnene mere motivation i forhold til det faglige indhold.