Kompetencer for læring og trivsel

Sammenhæng:

Brattingsborgskolen SDI har valgt at arbejde med en række kompetencer som grundlag for børns læring. Der er taget udgangspunkt i Hedenstedmodellen i skoleåret 17-18, hvor SDI´en har arbejdet med at implementere disse kompetencer i praksis. Det har været tænkt som en rød tråd gennem alle børns læringsbaner fra de starter i Tumlehøj i tresårsalderen til de går ud af sjette klassen på skolen.

Maryfondens Fri for mobberi er blevet brugt som et redskab i skoleåret 2017-2018 og dette blev implementeret og sammenkørt med syv kompetencer for læring og trivsel, som blev udviklet til skoleåret 2018-2019 i en model som var gældende for hele SDI´en. Der blev frem til skoleåret 2019-2020 tilføjet endnu en kompetence til denne model, hvorfor modellen også forstås som et dynamisk værktøj, der bruges til at kvalificere arbejdet med læring og trivsel.

Mål:

At give alle børn kompetencer til læring og trivsel i de forskellige sociale arenaer som de indgår i.

Fælles sprog om kompetencerne imellem personale, forældre og børn, som giver viden om arbejdet med trivsel og social læring.

Etablere en forebyggende indsats som hjælper alle børn ind i et stærkt og trygt læringsfællesskab.

Tegn:

At børn og voksne taler ind i kompetencerne og forstår hvad de betyder.

At forældre aktivt går i dialog med SDI´en omkring kompetencerne.

At kompetencerne hjælper børnene i deres sociale og faglige læring.

Tiltag:

Det pædagogiske personale udvikler forskellige læringsforløb på de forskellige årgange.

Kompetencerne tages op på forældremøderne og der er dialog omkring progressionerne i fællesskabet.

Udvikling af kompetencerne – herunder udvikling af ny kompetence under temaet træning.

Dialog mellem forældre og personaler på samtaler, hvor der kan tages udgangspunkt i kompetencerne og hvad det enkelte barn kan arbejde med af specifikke kompetencer.