Træning

Vedholdenhed

Vedholdenhed handler om at kunne fastholde sin opmærksomhed og koncentration i en aktivitet over en længere periode.  Vedholdenhed er at kunne blive ved, at kunne lave det færdigt, som man er gået i gang med.  Det kan både være selvvalgte eller pålagte opgaver. At være vedholdende betyder, at dit barn fx arbejder, det bedste det kan med en given opgave, indtil opgaven er færdig. Netop når vi gør det bedste, vi kan, lærer vi noget nyt, derfor er vedholdenhed vigtig.

3 gode råd til forældre

• Hjælpe barnet med at træne forskellige færdigheder
  • Styrke barnet til at gøre de ting færdige som det har startet med.
  • Træne barnet i at fortsætte med opgaver/aktiviteter selvom det bliver svært eller kedeligt.

Automatisering

Hver dag gør vi ting, som vi ikke er særligt bevidste om. Det er fx når vi snakker, læser, spiser morgenmad, sætter vores sko på plads, vasker hænder efter vi har været på toilettet o. lign. Alt dette gør vi uden, at vi bruger noget energi på det. Men det er ikke noget, der kommer af sig selv, det er fordi vi har fået det automatiseret, ved at gøre det mange gange.

Når vi ikke bruger energi på disse hverdagsrutiner og færdigheder har vi mere energi til at lære noget nyt. Denne energi vil vi gerne give til jeres børn, derfor vil vi gerne have fokus på automatisering i den kommende tid.

3 gode råd til forældre

• Øve rutiner som eksempelvis stille madkassen i køleskabet eller tage sit eget tøj på.
  • Træne fysisk hvordan barnet kan gøre, når det bliver vred, bange o.l.
  • Hjælpe barnet med at læse bøger om bogstaver, tabeller rim og remser

Amygdala

Amygdala er hjernens alarmklokke, der genkender alle de ting som vi kan bekymre os om eller ligefrem frygter i hverdagen. Det er godt i nogle sammenhænge at vores hjerne fungerer på denne måde, men ulempen er, at amygdala kapre hjernen, så vi ikke altid får tænkt, men i stedet handler.

Når vi arbejder med amygdala, så er det for at styrke gode stier i hjernen, der trænes i ”fredstid” og som så kan bruges når noget bliver meget svært.

3 gode råd til forældre

• Øve sig i at fortælle børnene hvad vi gerne vil have dem til at gøre, fremfor at sige til dem hvad de IKKE må.
  • Træne positive handlinger som barnet kan gøre når det bliver, vred, ked af det, bange osv.
  • Overveje hvilke situationer hvor din egen ”amygdala ringer”, og hvordan du selv kan arbejde med de vaner du selv har, som dit barn formentlig vil se og kopiere.