Samspil

Gode omgangsformer

Gode omgangsformer handler om at bruge kompetencerne fra temaerne ”mig” og ”andre” og sætte dem i spil mellem hinanden. Det at have en god omgangsform, handler om at være i stand til at have en fornuftig og ordentlig kommunikation med andre, men også være opmærksom på det der kommunikere tilbage.

Gode omgangsformer er ikke kun det vi siger til hinanden, det er også det vi gør overfor hinanden, og her gælder det også om at opfører sig ordentlig og samtidig være opmærksom på egne og andre adfærd, således at der er plads til alle.

3 gode råd til forældre

• Hjælp dit barn til at tale pænt overfor både børn og voksne.
  • Lære børnene at lytte til andre.
  • Få dit barn til at hjælpe med at ryde op, sætte ting på plads, vente på tur osv.

Behovsudsættelse

Behovsudsættelse er at kunne vente eller udsætte egne ideer, lyster eller handlinger, hvis det på det givne tidspunkt ikke er til gavn for fællesskabet.

Når barnet bliver mødt og får opfyldt sine grundlæggende behov som kontakt, omsorg, mad, søvn og stimulation, bliver det gradvist i stand til at udsætte sine behov en smule. Dette udvikles op gennem barndommen.

At kunne udsætte egne behov er nødvendigt for at kunne være i en læringssituation og indgå i en social relation.

3 gode råd til forældre

• Hjælp dit barn med at kunne vente på tur, i f.eks. spil, lege, samtaler osv.
  • At kunne acceptere at der kan være forskelle. Det kan eksempelvis være forskel på skærmtid eller hvornår man skal i seng.
  • Tale med dit barn om ventetid i forskellige situationer, eksempelvis når man skal stå i kø, når man er ude og handle.

Selvkontrol

Selvkontrol er når børn bliver fastholdt i at holde sig inden for nogle givne rammer og regler. Dette betyder at barnet skal være i stand til at kontrollere egne følelser, behov, holdninger mv. i bestemte situationer hvor det er påkrævet af omgivelserne.

Selvkontrol er en afgørende adfærd for at opnå mål og for at undgå impulser og følelser, der kan blive negativt modtaget af omgivelserne.

3 gode råd til forældre

• Hjælpe barnet til at forstå forskellige regler for samspil med andre mennesker.
  • At træne barnet i at kunne tåle et nej og genkende tydelige rammer.
  • Øve barnet i at tage egne beslutninger og tage ansvar for sine valg.