TEST & PRØVER PÅ BRATTINGSBORGSKOLEN SDI
På Brattingsborgskolen SDI arbejder vi med test og prøver, som en del af den fælles indsats i Viborg kommune for at styrke børns læring og trivsel.
Vi arbejder målrettet med læsning og trivsel på alle årgange. Vi oplever at den forebyggende og foregribende indsats er med til at gøre Brattingsborgskolen SDI til et godt sted at lære og et trygt sted at være.
Klassetrin |
Test og indsatser |
0. |
Efterår: Sprogvurdering 3-6. TOPI TUS
Forår: Bogstavprøve 1 og 2 TOPI NTM TUS |
1. |
Efterår: Frivillige Nationale test 1.kl. Stavetjek 1 TOPI TUS
Forår: Nationale test 1.kl. Ordlæseprøve 1 TOPI NTM TUS |
2.
|
Efterår: Frivillige Nationale test 2.kl. ST2 DVO gruppescreening Non-ords diktat TOPI MAT1-test TUS
Forår: Nationale test 2.kl. Ordlæseprøve 1 eller 2 TOPI NTM TUS |
3. |
Efterår: Frivillige Nationale test, 3. kl. ST 3 Non-ordsdiktat fra ST3 TOPI MAT2-test TUS
Forår: Nationale test, 3.kl. Tekstlæseprøve Ordblindetestning TOPI NTM TUS |
|
|
4. |
Efterår: Frivillige Nationale test 4.kl. Frivillige nationale test for dansk som andetsprog. ST 4 Non-ords diktat fra ST3 TOPI MAT3-test
Forår: Nationale test, 4. kl. Frivillige nationale test for dansk som andetsprog. Tekstlæseprøve TOPI NTM |
5. |
Efterår: Frivillige Nationale test 5.kl. Frivillige nationale test for dansk som andetsprog. ST 5 Non-ordsdiktat fra ST5 TOPI MAT4-test
Forår: Nationale test 5.kl. Tekstlæseprøve TOPI NTM |
6. |
Efterår: Frivillige Nationale test matematik, 6. kl. Frivillige nationale test for dansk som andetsprog. ST 6 Non-ordsdiktat fra ST5 TOPI MAT5-test
Forår: National test matematik, 6. kl. Frivillige nationale test for dansk som andetsprog. Tekstlæseprøve TOPI NTM |
Faglige indsatser:
Læsetest:
September: ST-prøverne afholdes primo september. Dansklæreren har efterfølgende to uger til at evaluere data fra testen og sammenholde det med børnenes faglige progressioner.
Oktober: Læsekonference, med fokus på der hvor vi har behov for at styrke læseindsatsen. Dansklærerne på afdelingerne (indskoling/mellemtrin) afholder møde med læsevejleder og leder herom.
November: Testresultater tages med på skole-hjemsamtaler og der igangsættes de aftalte læseindsatser efter dialog med forældrene. Teamet udarbejder handleplan og kan søge sparring hos læsevejlederen herom.
Ordblindetest 3.kl
Marts: ordblinde test
April: team udarbejder handleplaner og indstiller til læsecenter i samarbejde med ordblinde- & læsevejleder. Teamet afholder møde med forældre i forbindelse med indstilling (DTM: niv. 1).
1.maj: indstilling skal være sendt til læsecenteret.
Alle børn der er testet ordblinde, får en række it-hjælpemidler og der vil i forbindelse hermed være kursusforløb hvor børnene trænes i at anvende disse it-hjælpemidler. Dette er en del af mellemtrinnets holddeling i dansk, hvor ordblindevejlederen også deltager.
Der er afsat tid til at ordblindevejlederen ugentligt deltager i undervisningen eller læringsrelaterede opgaver omkring vores børn med ordblindevanskeligheder. Dette har til formål at styrke deres læse- og læringsstrategier.
Matematik
Indskolingen arbejder med et system der hedder TUS, hvilket betyder tal udviklingssystem. Det er et formativt evalueringsredskab, som har til formål at følge børnenes udvikling i den grundlæggende talforståelse og dermed medvirke til justeringer af undervisningen, således at de faglige kompetencer i faget styrkes.
MAT-test: Alle klasser fra 2-6.klasse laver mat-testning. Mattestene skal være gennemført inden den 1. oktober Matematiklæreren har efterfølgende to uger til at evaluere data fra testen og sammenholde det med børnenes faglige progressioner. Matematiklærerne på afdelingerne (indskoling/mellemtrin) afholder møde med afsæt i MAT-test og observationer fra hverdagen planlægges der holddeling på tværs af klasserne.
November: Testresultater tages med på skole-hjemsamtaler og der igangsættes evt. yderligere indsatser i samarbejde med forældrene. Teamet kan søge sparring hos matematikvejlederen.
Nationale test:
De frivillige test har det primære formål at hjælpe børnene til at kende testsituationen, så de er trygge ved situationen, når de igen har testen til foråret.
De nationale test har indtil videre ikke vist et validt datagrundlag for det enkelte barn, og dermed anvendes testen ikke i forhold til det enkelte barn.
Trivselsindsats:
Brattingsborgskolen SDI arbejder med en forbyggende trivselsindsats gennem hele året. Den bliver i daglig tale kaldt den røde tråd, hvor der arbejdes i fire temaer med hver tre kompetencer:
Mig: robusthed, nysgerrighed og mod
Andre: respekt, tolerance og omsorg
Samspil: gode omgangsformer, behovsudsættelse og selvkontrol
Træning: amygdala, vedholdenhed og automatisering
Topi afholdes halvårligt. Forældrene inddrages når børn er i gul eller rød position. Der skal laves en handleplan (jf. DTM niv. 1) hvilket er teamet omkring barnet ansvar at få lavet i samarbejde med hjemmet.
Nationale trivselsmåling: anvendes som et pejlemærke i forhold til klassens trivsel. De svar kan afstedkomme forskellige indsatser, f.eks. AKT-vejledning med særlige indsatser i forhold til mistrivsel.